måndag 4 april 2011

Avlångt ansikte och överbett

Idag tog jag mod till mig och läste den tydligen berömda artikeln "Is mental or is it dental?". För det krävs mod - detta är nämligen läskiga grejer! När jag läst den föll liksom sista pusselbiten på plats. Vi människor i västvärlden har en felaktig kost och därför växer våra kranier fel men vad detta kan leda till visste jag inte. Mitt ansikte är ju typiskt ett sådant som växt sig väldigt fel (även om det nu råkar vara rätt vanligt och kanske inte är så konstigt för det). Allt jag någonsin stört mig på i mitt ansikte har med detta att göra.
  1. Alltför smalt och avlångt ansikte,
  2. Hakan för långt bak,
  3. För långt mellan näsan och läppen,
  4. Utstickande och för smal näsa,
  5. För stora ögonvitor,
  6. Svarta ringar under ögonen,
  7. Snett ansikte,
  8. Veck vid munnen och kinderna.

Herregud, dessa är saker jag spenderat åratal av att på bästa sätt lära mig hur man sminkar bort! Och som ni säkert gissat gör tandställningar som flyttar tänderna bakåt in i munnen allt detta värre. Dessutom stod det att mjukdelar i huvudet såsom brosk och tunga inte bryr sig om ifall kraniet är för trångt på vissa ställen, nej dessa delar växer hejvilt ändå. Det är därför folk med underutvecklad överkäke ofta har problem med att andas genom näsan - trång näsa, polyper etc. Inte nog med det, även närsynthet kan bero på detta (eftersom ögonhålorna växer fel och då får inte ögongloberna plats), fast det är ju inte säkert förstås, det är bara en teori.

Andningssvårigheterna (och kanske även närsyntheten?) kan göra att man böjer ner huvudet för att kunna andas bättre, på så sätt öppnas nämligen luftvägarna. Det kan förstöra hållningen och man kan bli kutryggig och få gamnacke. Jag blir alldeles svettig! Dessa saker har ju i princip förstört mitt liv! Men jag bara skrattar åt det! Det är liksom för sjukt för att ta in. Det är sant, jag skrattar. För vad ska man göra? Man är en liten människa på en plutt-jord som ändå har det ganska bra. Däremot är det ju skrämmande och fler borde verkligen läsa den artikeln.

På tunnelbanan kunde jag inte låta bli att titta på alla människor. En del med perfekta profiler, andra med insjunkna ansikten - värre än jag. Lite intressant är det ändå. 

Bilden lånad från Is it mental or is it dental. Notera hur långt avståndet är mellan näsan och munnen på kvinnorna. Det avlånga ansiktet hänger ihop med att tänderna ser stora och utstående ut. Pojken har ett stort överbett och i många fall har man löst det genom tandställning som trycker in tänderna i överkäken. Tänk er att man skulle göra det på den här killen. Profilen nedanför näsan skulle bli diagonal och onaturlig, ingenting skulle göras åt underkäkens läge förutom att möjligen pusha den ännu längre bak. Man riktigt ser hur jobbigt det skulle kännas. (Eller också är det bara för att undertecknad gjort denna typ av "behandling" och vet vilka skador det ställer till med.)

10 kommentarer:

  1. Men fy fan! Det där måste vara varför jag ser ut som ett jävla missfoster! Stämmer med bilden till höger... Har också mått sjukt dåligt över det här. Mitt ansikte är liksom helt snett, käke-mun-näsa-öga, ena sidan av ansiktet (den fula) är mycket smalare än den andra... Är väl för sent att göra något åt nu antar jag? Önskar att jag blev rik så jag kunde plastikoperera mig... :(

    SvaraRadera
  2. Läste du Is it mental or is it dental? Annars rekommenderar jag det!
    Plastikoperation tror jag inte är grejen, men kanske käkoperation? Det är inte för sent (man bör helst vara under 45 men funkar nog egentligen när som helst i livet). Eller tandreglering (functional orthodontics)? Dyrt är det men om felet är allvarligt kan viss del gå på tandvårdsförsäkringen.

    SvaraRadera
  3. Ja vad ska man säga ? Tragiskt att man fått lida mycket för detta. Frågan är ju vad man gör och hur mycket som går att åtgärda ?

    -Alltför smalt och avlångt ansikte
    -Hakan för långt bak,
    -Svarta ringar under ögonen,
    -Snett ansikte,
    -Veck vid munnen och kinderna.
    -Andningssvårigheter och närsynthet har jag också. Ja även dålig hållning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske inte är någon tröst, men det här problemet är MYCKET vanligt i den moderna världen. Försök att inte bli för fixerad vid det estetiska. Jag tror inte att folk i allmänhet dömer utseendet så hårt utan det är så mycket mer än bara detta. Visst är det viktigt men din hälsa är ännu viktigare! Det går att få hjälp, tyvärr kan det vara lite knepigt. Berätta gärna hur det går för dig. Jag ska försöka få kraft att blogga mer.

      Radera
    2. Ja faktiskt, gjorde en liten "studie" av några jag mötte idag och nästans alla har ju drag av just de här. För mig är de dock värre, har rejält överbett och jag känner mig faktiskt annorlunda för de. Anstränger jag mig inte går jag med "kanin tänder" och lite öppen mun för att underkäken är för långt bak. Och du har rätt i att de är så mycket mer än utseende men de är ju tyvärr så att endel av de andra också blir lidande med dåligt utseende, självkänsla självförtroende osv. "Egentligen" bryr jag mig inte om utseendet men har nu under senare tid upptäckt (tack vare dig bla) att de finns hälso problem också. Blev erbjuden käkop när jag var kring 18 men tackade nej då (dumt i efterhand). Ska ta tag i de här bara jag skulle få komma till den där tandläkaren någon gång. Kommer fortsätta följa din blogg och framförallt är jag mycket intresserad av vad du väljer för typ av behandling.

      Radera
    3. Det är vanligare med avlånga ansikten i den delen av världen där man äter mycket raffinerad kost. Det kan vara mer eller mindre illa såklart. Du kanske även har ett gummy smile, dvs. tänderna ser långa och stora ut och mycket tandkött blottas? Väldigt vanligt i kombination med det andra (se bilden på tjejen till vänster).

      Vem vet vad du fått för hjälp när du var 18. Man måste vara uppmärksam på vad de erbjuder. Föreslår de att överkäken ska flyttas bak vid överbett (som de ofta gör) kan det bli fel och man kan drabbas av TMD och andningssvårigheter i värsta fall. Sedan måste man kolla upp så att de har kunskaper om käkleden och dess komplexa funktion. Har de inte det, ja då skulle i alla fall inte jag vilja genomgå en jobbig operation! Käkleden och andningen är ju det viktigaste och det som kan få värst konsekvenser vid bettfel. Ändå tenderar många behandlingar att göra dessa två saker värre.

      Visst är utseendet viktigt! Det hör ihop med hälsan i det här fallet. Men bli inte för fixerad vid att "trycka in tänderna, man får inte ha utstående tänder" eller att "jag måste ha raka tänder" för då finns det risk att du glömmer den stora helheten.

      Radera
  4. Hej! Jag har nog samma problem som hon första på bilden och det är så jobbigt att andas med munnen.
    Jag har precis fått min tandstälning och det verkar som dom vill flytta fram min underkäke för jag har ett litet överbett(tror jag,haha). Är det rätt för mig? Och hur ska behandlingen gå till om man ska få det rätt,få den första tjejens ansikte i rätt position? Om du fattar,haha. För jag vill verkligen fixa dom felen som är på mig(och bild ett).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det brukar vara rätt att flytta fram hakan vid överbett. För att fixa den första tjejen måste man antagligen flytta fram även överkäken och även göra den bredare.

      Radera
  5. Jag känner mig så igen i det du skriver jag lider verkligen av detta men det verkar som om ingen förstår detta. Jag vill härna göra hela behandling en hos dem som uppfann hela detta. Här i sverige vågar jag ej. Så bra att du tog tiden och skriver om detta. Har dj redan kontakt med någon bra läkare som kan det här? Hur mycket kostar det

    SvaraRadera
  6. Hej Venus!
    Vad exakt för behandling är det som du tänker på? Det finns många olika sätt och behandlingsmetoder.
    Det kan kosta allt från 30.000 till 500.000 kronor, det beror på vad som ska göras och vem man går till.

    SvaraRadera